x


Thursday 20 October 2011

Kulit kekal anjal


Kolagen


Kolagen merupakan sebahagian daripada kulit kita dan merupakan pembangun utama pada dermis , salah satu lapisan kulit. Kolagen penting untuk menjaga kulit tetap tegang dan anjal. Apabila usia meningkat maka kulit mula berkedut dan tidak bermaya. Teori masa kini menyatakan kulit berkedut dan lesu kerana tidak mampu menyimpan air. Kandungan air dalam kulit yang tua sangat sedikit menjadikannya mengecut.


Dengan bertambahnya usia, kolagen pada kulit mulai susut. Saat kulit kita masih sehat, helaian-helaian kolagen meluncur dengan mudah satu sama lain sehingga kulit kembali normal selepas kita meregangkan wajah kerana tersenyum atau mengerutkan dahi. Namun, ketika kolagen mulai hilang, kulit kehilangan elastik dan tidak kembali normal. Maka garis kedut mula kelihatan.
Pada usia sekitar 25 tahun, tubuh juga mulai kehilangan kolagen sebanyak 1.5 peratus setiap tahun. Akibatnya, kolagen yang rosak tidak mampu memberikan sokongan yang baik untuk lapisan kulit teratas. Saat itulah kulit mulai menjadi kedut yang membawa maksud kolagen tidak berfungsi lagi.


Vitamin C


Askorbik asid ataupun vitamin C merupakan salah satu agen yang menjaga kulit. Tanpanya proses penghasilan kulit yang baik tidak dapat berlaku. Sesetengah daripada kita mengalami masalah di mana penyerapan vitamin dari perut tidak berkesan. Apabila makan vitamin hampir kesemuanya larut dan dibuang semula melalui najis dan air kencing.


Selain suntikan, vitamin C juga digunakan sebagai agen pencerah secara titisan ke dalam kulit. Vitamin C juga turut dimasukkan ke dalam bahan kosmetik bagi memberi kesan pencerahan pada kulit.


Vitamin C merupakan vitamin larut air. Vitamin c bertindak sebagai agen pembaik pulih tisu dalam tubuh. Ia membantu tubuh membentuk kolagen sejenis protein yang penting untuk menguatkan kulit, rawan, tendon ligamen dan salur darah. Ia penting untuk membaik pulih luka dan meningkatkan kepadatan tulang dan gigi.


Vitamin C juga bertindak sebagai anti oksida bersama dengan vitamin E dan beta-carotene. Anti oksidan menghalang kerosakan disebabkan radikal bebas iaitu bahan yang merosakkan DNA. Kerosakan DNA menyebabkan barah, masalah jantung dan artritis.


Placenta


placenta mengandungi Growth factors, hormon, antibodi dan kandungan nutrisi yang mampu memudakan semula tisu organik. Ia mengandungi protein istimewa yang meregulasi proses hormon dan menguatkan sistem imunisasi.


Kelebihan placenta ialah sebagai agen anti penuaan, mencantikkan kulit, meningkatkan keupayaan fizikal dan memberi kesihatan yang baik. Terdapat banyak jenis placenta yang diproses dengan kaedah recombinant DNA teknologi. Placenta menjadi agenda yang penting dalam perubatan anti aging. Teknologi recombinant membolehkan sintesis placenta sintetik yang begitu baik sekali dapat dihasilkan.

No comments:

Post a Comment